اکثر پروژه های بسته بندی با یک دستور کار (بریف) شروع می شوند. کیفیت و موفقیت یک پروژه وابستگی زیادی به بریف پروژه دارد. به قول یک ضرب المثل چینی "هر بادبادک برای پرواز به یک نخ نیاز دارد".
بریف در همفکری طراح و کارفرما در شروع کار ایجاد می شود. این دستور کار اهداف پروژه را تعریف می کند و در عین حال فرصت خلاقیت و نوآوری را به طراح بسته بندی می دهد. چیزهایی که باید در باره برند و شرکت بدانیم، ویژگی های خاص برند و محصول تولیدی، اطلاعات بازار فروش هدف و ویژگی های برتر رقبا نکات مهمی است که در بریف و استخوان بندی طراحی بسته بندی باید ذکر شود.
مشتریان موفق معمولا یک دستور کار بدون عیب و نقص ارائه می دهند. اما سایر مشتریان معمولا برعکس عمل می کنند. آنها در فرایند طراحی از روش آزمون و خطا استفاده می کنند. این روش منجر به طولانی تر شدن روند پروژه شود.