خدمات طراحی لوگو و آرم

آیا یک طراحی لوگو و آرم جدید نیاز دارید؟ هر آنچه که باید قبل از نقطه شروع طراحی یک هویت بصری نیاز است بدانید را ما به شما می گوییم.

اهمیت لوگو و آرم در موفیقیت یک برند

اگر شرکت و برند شما به یک طراحی آرم جدید نیاز دارد، احتمالاً در حال بررسی گزینه های خود هستید. آیا شما به دنبال یک لوگو کاملاً متفاوت و جدید هستید؟ و یا می خواهید لوگو فعلی خود را باز طراحی کنید و آن را تغییر دهید؟

 

در هر صورت، این سوال پیش می آید، چه عواملی باعث ایجاد و خلق یک لوگو حرفه ای و استاندارد می شود؟ و چگونه یک طراحی لوگو می تواند برند، شرکت و یا محصول شما را ارتقا دهد؟ ما در اینجا به همه سؤال های مهم شما در مورد طراحی لوگو پاسخ می دهیم.

چرا Logo Design دارای اهمیت زیادی است؟

اولین نماد و المان از برند، شرکت و یا محصول شما که با دنیای خارج ارتباط دارد، لوگو و آرم شما است. اگر افراد با لوگو تجاری شما ارتباط برقرار کنند، به احتمال زیاد با خدمات و محصولاتی که ارایه می دهید نیز این ارتباط و اعتماد برقرار می شود.

 

طراحی لوگو حرفه ای نیاز به ترکیبی از مهارت ها، خلاقیت و مطالعه نقاط قوت و ضعف برند دارد. برای تسلط کامل بر تمام این توانایی ها تجربه طراح حرف اول را می زند. طراحی آرم و نشانه فقط یک زیر مجموعه کوچک از برندسازی است. ولی همه ما می دانیم مهمترین قسمت از طراحی هویت بصری است که بسیار مورد توجه مردم قرار می گیرد.

چه نشان و نمادی را حرفه ای می نامیم؟

یک آرم و لوگو حرفه ای به صورت مشخص دارای تناسب تصویری، سایز کاربردی و گرافیکی ساده و مینیمال می باشد. پیام مورد نظر را به راحتی به بیننده منتقل می کند.

 

در طراحی لوگو یک مفهوم یا "معنی" در قالب پیامی به مخاطب منتقل می شود. یک آرم باید بتواند در هر اندازه چاپ شود و به صورت تک رنگ نیز تاثیر کافی را داشته باشد. یک لوگو خوب دو نقطه قوت اصلی و اساسی دارد: مفهوم عالی و اجرای عالی.

مراحل طراحی لوگو و آرم

همه ما می دانیم که طراحی یک آرم و لوگو حرفه ای و خلاقانه چقدر می تواند دشوار باشد. وقتی ما نتیجه نهایی این پروسه را می بینیم، ممکن است تصور کنیم، انجام آن کار ساده ای است. اما اینطور نیست، یک آرم و نشانه به فکر و خلاقیت زیادی احتیاج دارد و بسیاری از عناصر باید در کنار هم قرار گیرند که نتیجه مورد نظر به دست آید. ما در استودیو طراحی و گرافیک امپک، فرایندی را دنبال می کنیم که اطمینان حاصل شود طراحی نهایی لوگو پاسخگوی نیاز مشتری است.

مراحل طراحی لوگو

بریف طراحی

اولین گام در خلق یک لوگو گرفتن بریف طراحی لوگو از مشتری به صورت پرسشنامه و یا گفتگو و پرسیدن نیازها و اهداف سفارش دهنده می باشد.

تحقیق و بررسی

تحقیق و بررسی میدانی، علمی و آنالیز هویت بصری برند شرکت های رقیب یکی از نکات مهم در طراحی لوگو می باشد.

 

آگاهی از سبک و سیاق سایر برندها کمک زیادی به موفقیت لوگوی شما می کند. ماندگاری یکی از ضروری ترین ویژگی هایی است که یک لوگو باید داشته باشد. به این سوال پاسخ دهید که آیا آرم طراحی شده چند سال دیگر هم کاربردی است؟

مفهوم سازی

با توجه به بریف طراحی و نیازهای مشتری، یک کانسپت و مفهوم خلاقانه برای آرم و نشانه پیدا کنید. این قسمت مهمترین بخش طراحی لوگو می باشد. در این قسمت تنها یک قلم و کاغذ لازم داریم، زیرا طراحی چیزی جر پیاده کردن و واقعی کردن تخیل و ایده بر روی کاغذ نیست. این ایده های خلاقانه اولیه کم کم آماده ارایه به مشتری می شوند.

بازنگری و بررسی بازخوردهای سفارش دهنده

رابطه بین طراح لوگو و سفارش دهنده صرفا یک رابطه بین کارفرما و پیمانکار نیست، هدف ایجاد یک لوگو خوب است. برای رسیدن به این هدف، همفکری و تجربه کردن قسمتی اصلی از کار است. ممکن است مجبور باشیم برای کار بهتر دوباره از اول شروع کنیم و یا طرح های اولیه را دوباره اصلاح کنیم.

ارائه کار

برای ارایه کار به مشتری معمولا بهترین لوگو های طراحی شده شامل 2 یا 3 طرح را به مشتری ارایه می دهیم. ارایه همزمان چندین طرح، ممکن است مسیر طراحی را پیچیده کند و کار انتخاب آرم برای کارفرما سخت تر شود.

 

فرمت PDF معمولاً بهترین ورژن از فایل های مدیا است که قابلیت استفاده در تمامی نرم افزارهای گرافیکی را با بالاترین کیفیت دارد.

 

همچنین می توانیم آرم و نشان طراحی شده را به صورت جایگذاری شده در موکاپ (ماکت تصویری مجازی) به مشتری ارایه کرد. به طور مثال در طراحی لوگو یک شرکت مواد غذایی، آرم را بر روی بسته های محصولات قرار داد. در این حالت تصمیم گیری بسیار ساده تر خواهد بود.

تحویل کار و پشتیبانی

پس از تایید نهایی طراحی لوگو توسط سفارش دهنده، فایل اصلی لوگو در ورژن ها و فرمت های مختلف آماده می شود و به مشتری تحویل می گردد.

 

در بعضی موارد کارفرما نیاز به تغییرات کوچکی در طراحی لوگو پس از تایید طرح نهایی دارد. معمولا اجرای این موارد بدون در نظر گرفتن هزینه اضافی جزو خدمات استودیو طراحی امپک می باشد.

نکات اصلی طراحی کاربردی و کارآمد

همانطور که اشاره شد، یک آرم حرفه ای باید از لحاظ بصری متمایز باشد، گرافیک ساده و مینیمال داشته باشد و اصول تناسب در آن رعایت شده باشد. علاوه بر کابردی بودن، مفهوم خود را نیز به راحتی به بیننده منتقل کند. شما باید پنج اصل زیر را رعایت کنید تا اطمینان حاصل شود که طرح شما با تمام این معیارها مطابقت دارد.

نکات کلیدی و تاثیر گذار در طراحی لوگو و آرم
1- سادگی

سادگی در طراحی لوگو باعث می شود که به راحتی قابل تشخیص باشد. آرم های ساده تر دارای کاربرد بیشتری هستند و به آسانی به خاطر سپرده می شوند. یک لوگو خوب دارای ویژگی های منحصر به فرد نیز می تواند باشد، بدون اینکه از چارچوب سادگی خارج شود.

2- به یاد ماندنی بودن

علاوه بر رعایت اصول سادگی و طراحی مینیمال لوگو، باید نتیجه کار به گونه ای باشد که به راحتی در خاطر بیننده سپرده شود.

3- ماندگاری

برای طراحی یک آرم خلاق و کارآمد، توجه به ماندگاری طرح در طول زمان یکی از چالش های مهم و تاثیر گذار است.

همواره باید این سوال را از خود بپرسیم که آیا این لوگو در 10، 20 و یا 50 سال آینده همین قدر کاربردی است؟

 

4- تطبیق پذیری

یک آرم و لوگو تطبیق پذیر در انواع رسانه ها و برنامه های کاربردی قابل استفاده می باشد. به همین خاطر، آرم ها باید به گونه ای طراحی شوند تا در اندازه و مقیاس های مختلف کاربردی باشند.

همیشه این سوال را از خود بپرسید، آیا اگر این لوگو در سایز کوچک چاپ شود دارای جلوه خوبی هست؟ آیا لوگو به صورت تک رنگ نیز کاربردی است؟ آیا قابلیت اجرا شدن به صورت یک تابلو و بیلبورد را دارد؟

مهمترین روش طراحی لوگو تطبیق پذیر و منعطف، شروع طراحی به صورت سیاه و سفید است. این روش به شما اجازه می دهد با حذف رنگ تمرکز بیشتری روی شکل و مفهوم آرم داشته باشید.

5- تناسب اجرا و عناصر استفاده شده با هدف اولیه

همخوانی عناصر استفاده شده در نشان تجاری یک برند و یا یک شرکت یکی از مهمترین نکاتی است که در طراحی باید در نظر گرفت.

به طور مثال برای طراحی لوگو یک شرکت حقوقی نمی توانیم از فرم ها و فونت های فانتزی استفاده کرد.

هزینه و تعرفه قیمت طراحی لوگو، آرم و نشان تصویری

برآورد هزینه و قیمت طراحی لوگو همیشه یکسان نیست. زیرا هر شرکت نیازهای مختلفی دارد. بهترین رویکرد برای این سوال می تواند به این صورت باشد که برای هر سفارش دهنده و مشتری پیش فاکتور اختصاصی تهیه شود.

در این پیش فاکتور عواملی مانند اینکه چه مفاهیمی قرار است با طراحی منتقل شود، چه میزان تحقیق لازم است و چه تعداد طرح اولیه و ویرایش نیاز است، قیمت نهایی طراحی آرم را رقم خواهد زد.

انواع طراحی لوگو، آرم و کاربرد آن ها

آرم و لوگو اصلی ترین نماد از تجارت و برند شما است. در ادامه به بررسی انواع آن، کاربرد و موارد استفاده هر یک از آن ها خواهیم پرداخت. در نگاه اول همه آن ها ترکیبی از حروف و یا تصاویر هستند.

استفاده از هر نوع لوگو و آرم ها، ارزش متفاوتی به برند شما می دهد. و از آنجا که لوگو، اولین نماد تصویری از برند شماست که مشتری می بیند، باید مطمئن شویم که انتخاب درستی انجام داده ایم. 

مونوگرام (Monogram یا Lettermarks)

طراحی لوگو مونوگرام IBM
لوگو مونوگرام IBM
طراحی لوگو مونوگرام بانک رفاه کارگران
لوگو مونوگرام بانک رفاه کارگران
لوگو مونوگرام Louis Vuitton

لوگوهای های مونوگرام؛ آرم هایی هستند که از یک یا چند حرف تشکیل می شوند. معمولاً حرف اول نام برند، شرکت و یا محصول برای طراحی لوگو استفاده می شود. اگر نام شرکت و برند چند کلمه ای باشد، می توان از حروف ابتدای کلمات به صورت اختصاری برای طراحی آرم مونوگرام استفاده کرد. به طور مثال لوگوی مونوگرام شرکت IBM بر این اساس طراحی شده است.

به طور معمول برای ایجاد یک مونوگرام، اصول تایپوگرافی و خطاطی در طراحی آن استفاده می شود. از آنجایی که تمرکز اصلی در مونوگرام بر روی یک یا چند حرف است، باید تطبیق پذیری آن در سایزها و موقعیت های مختلف و کاربردی به طور دقیق بررسی شود.

 

لوگو تایپ و آرم نوشتاری (Logotypes یا Wordmarks)

لوگو تایپ ایران خودرو
طراحی لوگو تایپ کوکاکولا
لوگو تایپ کوکاکولا
طراحی لوگو تایپ ویزا کارت
لوگو تایپ ویزا کارت

همانند مونوگرام در طراحی لوگو تایپ نیز تمرکز بر روی نوشتار و خوشنویسی است، با این تفاوت که تمام نام برند در طراحی آرم استفاده می شود. به طور مثال لوگو شرکت کوکاکولا یک لوگوتایپ موفق در دنیای برندها است.

 

همچنین نماد و لوگو شرکت گوگل (Google) یک نمونه عالی از این سبک طراحی محسوب می شود. جایی که بزرگی نام برند با طراحی قوی و مینیمال، ترکیبی تاثیر گذار را ایجاد کرده است. استفاده از لوگو تایپ یکی از کاربردی ترین ها در طراحی هویت بصری برند محسوب می شود. در بعضی شرکت ها با توجه به سبک خطاطی آرم، یک قلم اختصاصی برای کاربردهای تبلیغاتی برند نیز طراحی می شود.

کدام یک از آرم های مونوگرام و لوگو تایپ مناسب برند شماست؟

1- اگر نام برند و شرکت شما طولانی است، انتخاب آرم مونوگرام یک گزینه خوب برای شما است. و باعث می شود مشتریان در زمان کمتری نام برند و یا شرکت شما را به یاد بسپارند.

 

2- اگر شرکت و برند شما تازه تاسیس است، انتخاب لوگوتایپ برای طراحی آرم شما گزینه بهتری است. البته باید این نکته را در نظر گرفت که اسم شرکت شما خیلی طولانی نباشد، زیرا اسم های طولانی انتخاب خوبی برای طراحی لوگوتایپ محسوب نمی شوند.

 

3- اگر نام برند و یا محصول خوش آوا و منحصر به فردی دارید، انتخاب مونوگرام به این مزیت و برتری نام برند شما کمکی نمی کند و بهتر است یک لوگوتایپ با یک فرم و خط خلاقانه را برگزینید.

 

4- باید به این نکته توجه داشته باشید که مونوگرام و لوگوتایپ هر دو به آسانی می توانند در خدمت اهداف بازاریابی، فروش و توسعه دیجیتال و برندیگ شما قرار گیرند.

نماد تصویری و پیکتوگرام (Pictorial marks یا Logo Symbols)

طراحی لوگو تصویری پیکتوگرام اپل
لوگو تصویری (پیکتوگرام) شرکت اپل
طراحی لوگو تصویری پیکتوگرام توییتر
لوگو تصویری (پیکتوگرام) توییتر
طراحی نماد تصویری پیکتوگرام شرکت هواپیمایی هما
نماد تصویری (پیکتوگرام) شرکت هواپیمایی هما

نماد تصویری و پیکتوگرام سبکی از طراحی لوگو است که بر مبنای یک فرم  وشکل گرافیکی می باشد. یک نشان تصویری که به آن علامت تجاری نیز می گویند. طراح لوگو سعی می کند تصویری را خلق کند که شما با دیدن آن، برند و یا محصول مورد نظر را به یاد آورید.

 

نماد تصویری و پیکتوگرام سبکی از طراحی لوگو است که بر مبنای یک فرم  وشکل گرافیکی می باشد. یک نشان تصویری که به آن علامت تجاری نیز می گویند. طراح لوگو سعی می کند تصویری را خلق کند که شما با دیدن آن، برند و یا محصول مورد نظر را به یاد آورید. به طور مثال سیب گاز خورده اپل و یا پرنده توییتر نماد تصویری هستند که به خوبی این هدف را تامین می کنند. و بیننده با مشاهده آن ها به سرعت به یاد برند و محصول آن شرکت ها می افتد. اگر یک شرکت نوپا و یا شرکت با نام تجاری نه چندان قوی هستید انتخاب نماد تصویری و پیکتوگرام می تواند به بهتر دیده شدن شما کمک کند.

 

بزرگترین چالشی که در طراحی یک لوگو پیکتوگرام و نماد تصویری داریم، این است که چه تصویری را انتخاب کنیم. پاسخ این سوال بستگی به هدف گذاری برند شما بر می گردد.

نماد تصویری انتزاعی (Abstract logo marks)

لوگو تصویری انتزاعی شرکت سایپا
لوگو تصویری انتزاعی (Abstract Logo) پپسی
لوگو تصویری انتزاعی (Abstract Logo) آدیداس

یک آرم تصویری انتزاعی نوعی خاص از لوگو است که به جای تصاویر قابل تشخیص مانند سیب و یا پرنده از یک شکل انتزاعی و هندسی به عنوان نماد برند استفاده می کند. شاید بهترین نمونه، لوگو دایره ای نوشابه پپسی و یا نوار سه خط برند آدیداس است که تاثیر زیادی بر مخاطب می گذارد.

 

استفاده از آرم های تصویری انتزاعی این امکان را به شما می دهد، فرم و طرحی را ایجاد کنید که مخصوص برند و نام تجاری شما است و منحصر به فرد است. یکی دیگر از مزیت های طراحی لوگو به صورت نماد تصویری انتزاعی این است که به شما قدرت انتخاب بیشتری را برای پیاده سازی اهداف برندیگ می دهد. به طور مثال لوگو لوازم ورزشی نایک به بهترین نحو پیام راحتی در حرکت را به مخاطب می رساند.

نماد تصویری نقاب وار، مسکات (Mascots)

طراحی لوگو تصویری مسکات رستوران های KFC
لوگو تصویری مسکات یا نقاب وار رستوران های زنجیره ای KFC
طراحی لوگو تصویری مسکات انتشارات در استرالیا توسط استودیو طراحی امپک
طراحی لوگو تصویری مسکات برای محصولات و کالای خواب کشور آفریقای جنوبی توسط استودیو طراحی و گرافیک امپک

در طراحی آرم به صورت مسکات یا نماد تصویری نقاب وار، معمولا یک شخصیت به عنوان شناسه آرم خلق می شود. در طراحی مسکات گاهی شخصیت به صورت کاریکاتوری، کارتونی و سرگرم کننده خلق می شود.

 

یک لوگو مسکات، کاراکتر و شخصیت تصویری است که به عنوان نماد برند طراحی شده است. یکی از موفق ترین لوگوهای مسکات، آرم برند KFC می باشد که کاراکتر سرهنگ پیرمرد و دوست داشتنی موسس آن را به عنوان نماد خود برگزیده است.

پیکتوگرام، نماد تصویری انتزاعی یا مسکات کدام نیاز برند شما است؟

1- استفاده از نماد تصویری به تنهایی کمی چالش برانگیز است. اگر شما یک برند در ابعاد متوسط و بودجه محدود تبلیغات هستید، این انتخاب کمک زیادی به شما نمی کند. اما اگر از قبل نماد تصویری مربوط به خود را داشته اید، می توانید آن را باز طراحی کنید و همراه نام برند خود استفاده کنید. و یا اگر نام و برند تجاری شما کمی طولانی است می توانید از نماد تصویری برای نمایش گرافیکی بهتر لوگو استفاده کنید.

 

2- اگر برند شما دارای فعالیت های بین المللی است و روابط تجاری با سایر کشور ها دارد، استفاده از نماد تصویری و نماد تصویری انتزاعی در طراحی لوگو به شما کمک زیادی می کند. به طور معمول ترجمه نام شرکت و محصول به سایر زبان ها نتیجه دلنشینی نمی دهد. استفاده از نماد پیکتوگرام و نماد تصویری انتزاعی این ضعف را تا حدود زیادی جبران می کند.

 

3- یکی از نکاتی که در طراحی لوگو تصویری باید در نظر گرفت برنامه و اهداف شرکت در آینده است. به طور مثال یک شرکت مواد غذایی، زعفران تولید و بسته بندی می کند و شما از نماد تصویری زعفران برای طراحی آرم خود استفاده کردید. اما در آینده شما قرار است حبوبات و ادویه نیز تولید کنید، در نتیجه این لوگو دیگر مناسب برند شما نیست!

 

4- همانطور که ذکر شد لوگو تصویری انتزاعی و ابسترکت می تواند نمادی کاملا منحصر به فرد برای برند شما خلق کند. اجرای حرفه ای ترکیب رنگ، شکل و فرم، ساختار و ایجاد مفهوم از نکات مهم در این سبک دیزاین می باشد.

 

5- اگر می خواهید برند شما برای کودکان و خردسالان جذاب باشد، استفاده از طراحی لوگو مسکات می تواند بهترین انتخاب می باشد. آرم مسکات یکی از موثرترین ابزارها برای استفاده در شبکه های اجتماعی و یا دنیای تجارت واقعی است.

ترکیبی و تلفیقی (The combination mark)

طراحی آرم ترکیلی و تلفیقی فست فود زنجیره ای برگر کینگ
طراحی لوگو تلفیقی و ترکیبی Xescalator انگلستان توسط استودیو طراحی امپک
طراحی لوگو تلفیقی و ترکیبی Xescalator انگلستان توسط استودیو طراحی امپک
طراحی آرم ترکیبی و تلفیقی شرکت بیمه ایران
طراحی آرم ترکیبی و تلفیقی شرکت بیمه ایران

در طراحی لوگو ترکیبی می توان مونوگرام یا لوگو تایپ را در کنار آرم تصویری (پیکتوگرام)، آرم تصویری انتزاعی و یا مسکات قرار داد. و به صورت یک آرم یکپارچه ارایه کرد. لوگو ترکیبی برگر کینگ (Burger King) یک نمونه موفق در این زمینه می باشد.

 اگر برند شما قصد دارد در آینده فقط به یک لوگو تصویری شناخته شود، استفاده از آرم ترکیب شده از نماد تصویری و لوگو تایپ اولین گام مهم در این زمینه می باشد. در گام های بعدی پس از برندسازی و تبلیغات می توان فقط از نماد تصویری تنها استفاده کرد.

نشان مدال گونه و یا در قالب مهر (The emblem)

لوگو و آرم مدال گونه سبک سنتی و قدیمی از طراحی آرم می باشد. در این سبک نوشتار و نماد تصویری در یک قاب با شکل خاصی قرار می گیرد، و نتیجه طرحی شبیه مدال و مهر ایجاد می شود. اکثر سازمان های دولتی، مدارس، صنایع خودرو و موسسات مذهبی به این نوع از لوگو علاقه زیادی نشان می دهند. لوگو بانک ملی ایران و بانک سپه نمونه یک لوگو موفق در این سبک می باشند.

طراحی لوگو مدال گونه استارباکس
طراحی لوگو مدال گونه (The emblem) استارباکس
طراحی آرم لوگو مدال گونه بانک سپه
طراحی آرم و لوگو مدال گونه بانک سپه
طراحی آرم مدال گونه دانشگاه هاروارد
طراحی آرم مدال گونه دانشگاه هاروارد
آیا برای برند و شرکت خود نیاز به طراحی لوگو و آرم دارید؟

من احسان رفسنجانی طراح و گرافیست، متولد مشهد در سال 1358 هستم. از سال 1383 در این حرفه مشغول یادگیری و تجربه اندوزی هستم. تمام این سالهای کار با عشق گرافیک به من آموخته است که موفقیت و خلاقیت در این زمینه جز با دوستی با مشتری به دست نمی آید. مشتاق دوستی و همکاری با شما تولید کنندگان عزیز هستم.

احسان رفسنجانی طراح و گرافیست

ساده ترین راه تماس با من از طریق شماره موبایل و یا گفتگو در برنامه های پیام رسان تلگرام و واتزآپ است.